26 augusti 2009

Det vackra huset i Möllebergsbacken


Av en händelse blev jag i våras kontaktad av en journalist på Sydsvenskan i Malmö.
Han hade hittat bilder föreställande min morfar Oscar Burnér på min personliga hemsida.
Erik, som journalisten heter, forskade kring Hotell Mölleberg i Mölle och där hade min morfar tjänst som hotellchaufför i början av 19900-talet.
Jag har fått i min ägo morfars fotoalbum späckat med bilder från bland annat hans tid där och det var dessa som väckte Eriks intresse.
Erik har nu skrivit en bok om hotell Mölleberg och idag fick jag ett mejl av honom med följande innehåll:
....."Det vackra huset i Möllebergsbacken", en bok på 320 sidor som kommer ut i slutet av oktober med stöd av stipendiepengar från Gyllenstiernska Krapperupstiftelsen.

Bokens baksidestext:"Den 30 januari 1869 blev skepparhustrun Katarina Jönsson änka och stod ensam med sex barn. Genom makens död blev hon vid 39 års ålder för första gången myndig. Det värdshus hon byggde upp blev känt som "Gröna änkans" bland alla de danskar, svenskar och tyskar som besökte Mölle. Dottern och svärsonen förvandlade det till Hotell Mölleberg.

Berättelsen om det sedan länge nedlagda badhotellet spänner över 150 år. Den visar hur turismen under 1800-talets senare decennier slog rot vid Kullaberg och i Sverige, och hur världshändelserna - världskrig, kristider och nazismens frammarsch - utgjorde en ständig referens i en by som på en gång var provinsiell och internationell.

När Mölle förändrades under andra världskriget och kalla kriget omvandlades Hotell Mölleberg - från lyxhotell till spökhus, sedan till danshak och Loco Palada, Sveriges första diskotek, därefter till galleri och säte för Europas största modelljärnväg för att slutligen ombildas till dagens bostadsrätter.

Boken är rikt illustrerad och berättar om de ägare, artister, gäster, arrendatorer och anställda som under decennierna präglat Mölle och Hotell Mölleberg.

Erik Magnusson är nyhetsreporter på Sydsvenskan i Malmö och har tre gånger belönats med Guldspaden för god undersökande journalistik.

Han har tidigare gett ut tre böcker: "Spionage i Sverige", "Palmerapporten" och "Maktkamp om Säpo". Idén till denna bok föddes vid upptäckten 2006 av en gulnad brevlunta från 1929."

Jag är både stolt och glad att ha kunnat bidraga med bilder till boken och ser med spänning fram emot att få läsa den!

6 kommentarer:

  1. Vad härligt att kunna bidra med bilder till en sån spännande bok! Roligt med en dokumäntärbok för den som känner till lite av historien.

    Tack för att du kikat in hos mej. Nu ska jag botanisera i ditt bloggarkiv.

    Solkram från Eva-Mari, lycklig förpensionär

    SvaraRadera
  2. Haha, så fel det kan bli... det var genom LisaMatildas blogg jag hittade dej. Så nu säger jag: Välkommen in till min värld!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Jag fick lite hjärtklappning när jag läste ditt inlägg.
    Mina föräldrar har bott i Mölle i två omgångar.
    Far arbetade på Kockenhus, en stor gård som tillhörde Krapperups fideikommiss. Jag var 5-6 år och minns att det hämtades svinmat från hotellen i Mölle. Det var visst inte ovanligt att det låg matsilver med i tunnorna. Jag fick en matsked av en farbror, som hämtade grismaten, och som bodde granne med oss. På skeden stod det något hotellnamn. Minns inte vilket, det fanns ju många hotell på den tiden i Mölle. Kanske var det Mölleberg.
    När jag var 15 år köpte mina föräldrar hus i Mölle.
    Min första förälskelse var en smörgåsnisse som jobbade på Mölleberg. Han var från Stockholm och jag tyckte han talade så vackert.
    Jag trotsade förbudet att vara ute sent, min vän jobbade till kl 12 på natten. En timme sittande på en bänk i månskenet resulterade i flera kvällars utegångsförbud. Det var strängt
    på den tiden.
    Ja, det här var minnen som dök upp, när jag läste ditt inlägg. Vilka "bloggmöten" det kan bli.
    Det måste var underbart för dig att kunnat medverka till boken om Mölleberg. Jag ser fram mot att få läsa boken.
    Ha en bra dag.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. Jag är så glad för din skull! Så spännande! Kram, Anna

    SvaraRadera
  5. Hej! Är oxå en gammal lågstadielärare som påbörjat mitt 36 år i yrket. Ännu återstår några arbetsår men det finns en längtan ibland efter något annat, friare....
    Annika

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Boken kom ut i torsdags och jag har sträckläst den med stigande förtjusning. Mitt intresse är kanske lite större än mångas, jag driver med min hustru det kafé som om omnämns som "kaffestuga" i Ransvik och är förstås väldigt nyfiken på allt som har med Ransvik, och därmed Mölles histora att göra. Din morfar får stor plats och var nog en centralfigur i Mölle, i alla fall bland tjänstefolk. Bilden med honom på ett bilflak, på händer med en cigarett i munnen antyder en spelevink! Erik M har gjort ett otroligt gediget researcharbete och har hittat massor av dokument och bilder. Han återkopplar skickligt då och då till de funna breven, bl a har han letat upp ödet för 8 av gästerna, judar som sannolikt mördades av nazisterna, genom Simon Wiesentalcentrumet. Trots att den handlar om ett av Mölles många hotell utgör boken den mest heltäckande Möllehistoriebok jag läst.
    Så kul att du har en direkt koppling, det har jag också, genom Ransvik.

    vh

    Anders

    SvaraRadera