6 maj 2010

Besök på museum och lite sightseeing

Nu är vi grundligt trötta på att sitta inomhus och kura. Det är nämligen alldeles för kallt och blåsigt för att ta sig an trädgårdsarbete eller ligga och mysa i en solstol.

Nej, nu får vi hitta på något!

Då kom vi att tänka på att Boken om Mölleberg som jag berättat om i tidigare inlägg blivit till en utställning på museet i Höganäs och denna dag passade ypperligt för ett besök där.


Vi ville undvika motorvägar och andra stora vägar och letade oss fram på småvägar som vi inte kört på länge. Plötsligt var vi vid Vrams Gunnarstorp som är ett vackert slott från 1633 men ombyggt på mitten av 1800-talet. Hade vi haft kaffekorg med och om vädret hade varit bättre hade det varit mysigt att promenera runt i slottsträdgården. Det får bli nästa gång.



Museet i Höganäs ägs av en stiftelse. Både K och jag tycker att det påminner lite om danska Louisiana med sina stora panoramafönster ut mot trädgården där det står skulpturer och bänkar där man kan slå sig ner och vila benen.

Här fanns avdelningar med Höganäskeramikens historia, staden Höganäs historia och naturligtvis Höganäsgruvornas historia. Mycket trevligt faktiskt.
Och så klart Boken om Mölleberg som nu har blivit till en utställning i Mellanrummet på Höganäs museum:

"Det vackra huset i Möllebergsbacken - om 150 år av turism vid Kullens fot"
Alltsammans började när journalisten Erik Magnusson fann en gulnad lunta papper innehållande korrespondens till och från hotell Mölleberg. En fantastisk historia växte fram och blev till en bok om just hotell Mölleberg. Nu har han hängt 13 väggplanscher med bilder ur boken och några föremål från hotellets historia finns att beskåda i montrar.

Glad blev jag att hitta min morfar Oscar Burnér på flera av bilderna, han var ju som ni kanske minns hotellchaufför där. Stolt blev jag också att Erik lagt in kortet som jag gjorde åt honom till presentationen av boken i slutet av förra året.


Ja, så kom vi ut ur huset idag och fick en tur till Höganäs och ett besök på den trevliga utställningen på museet!

2 kommentarer:

  1. Kul att se sin släkt med i historien kring ett slott. Skönt att komma ut på lite aktiviteter.
    Ha en bra helg!
    kram annika

    SvaraRadera
  2. Ja, visst måste man bryta vardagen med något.
    Höganäs museeum låter intressant och det här med Mölleberg är jag också intresserad av. Jag åker till Skåne i juli, då blir det ett besök
    till Höganäs.
    Det är bedrövligt att vi inte kan få någon värme - jag längtar. Långtidsprognosen var temp under det normala.
    Ha en bra och trevlig helb.
    Kram Viola

    SvaraRadera