8 juni 2011

Nu är dom här!!!!!

Mördarsniglarna!!!!!

I skymningen krälar de fram från alla vrår och hörn i hundratal...

Efter den senaste tidens åskregn som tvättat bort allt damm i gräset och gjort det saftigt och gott invaderar de för första gången i sommar våra trädgårdar här nere i Skåne.

Sätten att ta död på de slemmiga kräken är många...

* snigelfällor där de ska dränka sig själv i öl

* man ska plocka dem och kasta dem i kokande vatten

* man ska klippa dem mitt av med en sax

* man ska hälla salt på dem så upplöses de till en slemmig massa osv...


Här är min metod:

Man går ut i skymningen med en ficklampa beväpnad med ett maskrosjärn (se bild) och klyver dem mitt av direkt på plats i gräsmattan! Enkelt, eller hur?


Mycket effektivt är också snigelkornen som man strör ut glest som en spärr dit mördarsniglarna inte får komma.
Sniglarna lockas att äta dessa korn tack vare att de luktar gott, i alla fall om man är en snigel. Sedan kryper de hem till sin lilla vrå igen, mätta och belåtna och somnar in ...för gott.

Fördelen med snigelkornen är att de slemmiga resterna inte ligger kvar i gräsmattan. Nackdelen är att snigelkornen är dyra i inköp.




3 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna betala för att slippa alla mordiska och äckliga sätt att ta dö på sniglarna.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Stackars dig! Usch, jag lider med alla er snigelmördare. Hit har de inte kommit ännu... fast vi blir väl inte förskonade i all evighet?

    Jag blir så glad att du vill vara med i min utlottning:)

    Må så gott (trots sniglarna).
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Härligt att hitta en bloggare i min egen ålder. Tyvärr inte alltför vanligt. Fin blogg du har. Tack och lov har vi inga mördarsniglar hos oss. Jag skulle aldrig kunnat döda dem; hade nog fått köpa snigelkornen trots priset.

    SvaraRadera