13 oktober 2009

Första frostnatten och Ansiktsbehandling lyx

När jag drog upp persiennerna i morse och tittade ut var gräsmattan alldeles vit! Första frostnatten hade nått oss. Ja, det dröjde inte länge förrän solens strålar smälte bort frostgnistorna men i alla fall. Nu är det höst på riktigt. Jag är så glad att jag inte blev tagen på sängen och måste rusa ut och plocka in krukor från trädgården och rädda vad som räddas kan som jag brukar få göra. Vi har ju varit ute i riktigt god tid i år och kan ännu njuta av blomsterprakten på vår altan. När jag öppnar dörren ditut möts jag av den ljuvliga lavendeldoften...

Av mina döttrar fick jag som 65-årsgåva ett presentkort på ansiktsbehandling och massage på salong Maderma här i Landskrona. Nu kände jag att det var dags att sköta om mig och min hud efter sommarens solande och uteliv. Hela 100 minuters behandling med rygg- och nackmassage, ansiktsbehandling med guldmask, plockning av ögonbryn och så färgning av ögonbryn och fransar, handmassage mm mm... Åh så härligt att bara ligga och bli ompysslad och höra lugn musik runt omkring. Tusen tack till döttrarna för denna trevliga present! Det här måste jag göra om igen.
Men en sak märkte jag. Jag måste lära mig att koppla av. Jag kände att jag spände mig trots att jag hade alla möjligheter att bara slappna av, måste träna på detta. För min del tror jag att jag är så van att alltid hålla igång, hålla på med något, gärna två saker åt gången, så att till slut märker jag inte att kroppen alltid är på helspänn. Att jag nästan blir rastlös om jag sätter mig och gör ingenting alls. Som sagt, detta måste jag träna mig på.

2 kommentarer:

  1. Vilken skön present! Det är såna saker som man behöver. Kan nog känna igen mig i svårigheten att riktigt koppla av. Ofta om det är lugnt och skön musik så kan det gå.
    Vi har haft frost vid flera tillfällen här i Örebro. Alldeles nyss cyklade jag hem från Quiltcafé och frös om händerna trots vantar. Temperaturen är runt 0 så det blir kallt i natt. I morse var det tydligen glashalt på E18 för jag vaknade av sirénerna från uttryckningsfordon som var på väg att ta hand om människor och bilar. Tror inte att det blev någon allvarligt skadad. Ofta saktar man ju ner när det är så där halt.
    annika

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att bli ompysslad, en verklig fin present. Jag tror att vi är lite snåla mot oss själva. En sådan behandling som du fick, kunde vi unna oss någon gång.
    Att koppla av är nog en träningssak. Jag tycker det går rätt bra om man har någon lugn musik, men det är svårt att hålla tankarna i styr - och just inte tänka på någonting.
    Idag var det svinkallt. Jag har gått mina 8000
    steg, det här med stegmätare var inte så dumt, man tävlar med sig själv.
    Ha det så bra och tänk på alla hala löv, som man kan halka på. En väninna sitter nu på akuten med skadat knä.
    Kram Viola

    SvaraRadera