7 oktober 2009

65 år och Tysklandsresa

Veckan som gått har varit full av olika händelser och arbeten.
Ja, nu är det officiellt, jag fyllde 65 i söndags och tänkte inte göra något speciellt åt det.
Jag hade ju grill- och poolparty med barn och barnbarn hemma i trädgården i somras. Jätteroligt för en som fyller precis i gränslandet mellan sensommar och i bästa fall brittsommar och i sämsta fall just när höstrusket överraskat oss skåningar och påminner om att nu är det dags att sätta undan grillen.
Därför tänkte jag dra en tystnadens slöja över hela firandet och dra med K på Tysklandstripp för ett par dagar. Det blir inte alltid som man tänkt sig, stormvarning och oväder gjorde att resan blev inställd och det blev middagsbjudning hos yngsta dottern i stället och där mötte fler gratulanter upp så det blev livat värre och jättetrevligt!
Jag säger som en bekant till mig formulerade det här om dagen:
- Du är rik du, som har 3 barn och så många barnbarn! Och i det ögonblicket när alla stod upp och sjöng Ja, må du leva... kände jag mig oerhört rörd och mycket rik!
Nåväl, i går reste K och jag på en endagstur till Tyskland via Trelleborg till Rügen. Jag hade lite varor till Tyskland och Frankrike att posta för firmans räkning.
Det blev så klart lite shopping också, det är så spännande att botanisera bland mathyllorna i andra länder, alltid hittar jag något nytt som jag vill prova.
På bilden här överst syns en burk Svart salt från Hawaii. Jo, du läste rätt! Såg så spännande ut så det måste ju så klart testas! Små svarta saltkristaller som har ungefär samma sälta som vanligt salt man lägger i kvarnen. Ser läckert ut. Säkert något med deras vulkanutbrott att göra. De har ju svart sand på vissa ställen.
Mitt på bilden står en kvarn med florsocker! Såå praktiskt! Tidigare har jag köpt liknande fast i ströburk och då blev jag överförtjust, lätthanterligt och bra. Detta blir väl strået vassare.
Till höger står en påse trefärgade pastafjärilar. Ja, det har man ju sett tidigare, men dessa är randiga! Kul!

3 kommentarer:

  1. Säger bara GRATTIS i efterskott. Jag återkommer
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Ja, nog är man rik alltid!
    Viktigt att tänka så ibland.
    Florsocker i kvarn. Fasen, vad smart!
    Varför finns inte det här?
    Hälsa mannen!
    Kram, Anna

    SvaraRadera
  3. Grattis i efterskott! Kul att åka iväg. Norra Tyskland vid kusten har en del pärlor. Svart salt har jag aldrig hört talas om.Spännande.
    annika

    SvaraRadera