28 september 2009

Mikaeli marknad på Fredriksdal




Igår var det Mikaeli marknad på Fredriksdal utanför Helsingborg. K. hade inte tid att följa med mig, han har ju sin fotboll och det var en mycket viktig match igår på TV så jag körde själv dit. Oj, så mycket folk där var redan strax efter att de hade öppnat, det var knappt man fick en parkeringsplats. Men så var det också en väldigt trevlig tillställning med mycket att gå och titta på och många utställare.
Det var precis som att åka tillbaka i tiden, här fanns dragspelare, handvevad karusell, folk som tröskade med en "pinnatröska" (om jag nu minns rätt att den kallades så) och halmen skulle bli till takläggning på en gård nånstans. Husarer gjorde en riduppvisning och folkdanslag visade sina färdigheter på dansbanan. Det fanns yxkastning och någon som visade hur man gjorde en perfekt vedstapel, det bakades i den gamla stenugnen och man pressade äppelmust, och man kunde prova på att binda sin egen borste av gethår eller svinborst!
Och så alla stånd där man sålde marknadsgodis, hällbröd, korvar, ostar, chokladpraliner, grönsaker mm mm...
För er som inte känner till Fredriksdal: det är ett friluftsmuseum där man kan ströva runt bland gammal stadsbebyggelse med butiker som speceri- och diversehandel, urmakeri, gammal läkarmottagning, frisör och ett grafiskt museum, alla dessa hade igår öppet för besökare.
Sen finns det bondgård med hästar, kor, grisar och fjäderfä och så de fantastiska trädgårdarna bland annat med de berömda rosenodlingarna.
Det är ju också här som Nils Poppe och numera Eva Rydberg roat/roar oss med sina lustspel varje sommar och man kan besöka Poppes museum.
Ja, allt detta som jag nu räknat upp är nog bara en del av det Fredriksdal kan erbjuda, följ länken och läs mer!
Inte kan man gå runt i flera timmar utan att handla något, eller hur? Jag kom hem med handgjort papper och tryckta servetter från grafiska museet, 1 kg sparrispotatis av någon gammal känd sort och 1 kg mandelpotatis (har aldrig smakat förr) samt några kryddstarka korvar av Fredriksdals egen tillverkning.
Jag fotograferade massor och lägger in bilder på min hemsida.

5 kommentarer:

  1. Hade jag bott i södern som du så hade vi nog stött ihop på den intressanta marknaden. Vi har också lite av det du beskriver fast inte så stort.Man lär sig mycket om vår historia vid såna tillfällen. Själv hade vi tjejträff från studietiden. Vi är fyra som träffas minst en gång/år då vi turas om att vara hos varandra.Det är också lärorikt med alla våra diskussioner.
    annika

    SvaraRadera
  2. Så kul med en fin marknad! Oftast tycker jag marknader bara är folkträngsel och knallar som säljer strumpor. I höst har jag bara varit på Nora marknad och trängts. Köpte marknadsgodis och hembakt matbröd. Det räckte.

    Ha en bra höstdag.

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Jo, trängsel var det men strumpor och tingel tangel lyste som väl är med sin frånvaro. Tror inte att de fick sälja sånt här eftersom det skulle vara en gammaldags marknad och skönt var det. Annat är det på andra vanliga marknader med just tjocka polyesterstrumpor i 10-pack, gamla CD-skivor, plastpåsar mm mm... Sånt blir man trött av.

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det kul med marknader, särskilt där det finns mycket hemslöjd och annat genuint, som nu på hösten med grönsaker och blommor.
    Ha det så gott och hälsningar från mig i norra Sverigel
    Carin

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag är nu i Göteborg men det är inte utan att jag längtar lite till Helsinborg. Var på Fredriksdal i juli på Rosens Dag och såg revyn med Eva Rydberg. Marknad - det måste vara trevligt.

    Ha en trevlig helg. Här blir det familjemiddag i morgon - roligt att träffa barnbarnen
    Kram Viola

    SvaraRadera