21 september 2009

Nej jag skojar inte!

Nej, jag skojar inte!
Bilderna från min trädgård togs samma dag som jag publicerade dem.
Men OBS! Dagens bilder är tagna tidigare, i juli och augusti, bara för att få en överblick.
Ja, vindruvorna är fantastiska i år. Köpte vinstocken för X antal år sedan, kanske 7 år sedan i Bernkastel-Kues i Moseldalen. I fjor bar den ganska mycket frukt men i år... massor. Står utomhus nära en husvägg mot spalje, soligt nästan hela dagen.
Vädret har varit gynnsamt i år, blandat sol, värme och regn.

Citrusen är ju inget träd precis ( det större på bilden), endast cirka 60 cm högt men det står fortfarande utomhus och blommar rikligt och bär en hel del frukt av olika storlekar. Det lilla trädet har inga frukter just nu men de som fanns, var sura som attan. Gick bra att lägga i drinkar.
Inom kort ska hela härligheten (utom druvorna såklart) flyttas inomhus till vår altan där de också ska övervintra. Alltid svårt det där hur man ska övervintra allt. Hittills har jag tryckt in alla krukor i en del av garaget men i år ska jag testa att bona om en del av altanen med frigolitplattor och frostvakt så får vi se hur det går.
Så klart har vi väl varmare här nere i söder. Tänk, på Bornholm i Östersjön mellan Skåne och Tyskland kan man utan besvär odla fikonträd utomhus. Jag ska testa nästa år tänkte jag, fast då i kruka som jag föredrar. Vill inte ha rabatter att rensa. Har ju ett hörn som vi kallar vår Medelhavsberså och där ska det stå. Där finns nu vindruvorna, klematis, Ginko Biloba, pipranka och ett fantastiskt blåregn som inramning till vår mysiga berså. Här har jag bland annat några lådor med doftande lavendel och en palm som heter Washingtonia.

6 kommentarer:

  1. Hallå, jag fyndade en pipranka till halva priset på Plantagen häromdagen. Den är i lite halvrisigt skick men jag ska ta god hand om den.

    Växer den långsamt eller snabbt?

    Marit

    SvaraRadera
  2. Min har inte växt speciellt fort men den såg också lite halvdan ut när jag köpte den vill jag minnas. Den blir säkert fin när den har etablerat sig.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul titel på bloggen! Visst är det så att man inte är äldre än man känner sig. Har ännu inte riktigt den aktningvärda åldern av att sluta mitt förvärvsarbete...men jag tycker ändå att det är svårt att inse att jag numera är ganska mycket 50+.
    Fast en kvinna som jag beundrar säjer:
    -När jag fyller 80 så ska jag skaffa mig hund, för då behöver jag någon som drar mig ut på promenader.
    Låter lovande med vinranka. Vi köpte en i somras...som ska tåla ner till minus 30. Bor ju inte i zon 1 precis.
    Njut av ditt härliga liv!
    /Lotta

    SvaraRadera
  4. Tack för din trevliga kommentar! Alltid kul med lite avtryck från besökare.
    Jo visst är det så att man inte riktigt fattar sambandet mellan där med ålder och känslan inom en. Men njuter av livet och vår frihet det gör vi, maken och jag. Att kunna styra över sin dag precis som man vill och önskar... toppen! Men fast jag nu varit ledig i ett helt år så sitter rutinerna från mitt arbetsliv i skolan kvar. Konstigt! Nu är det rast. Nu går de till lunch. Idag är det studiedag...
    Lycka till med din vinranka. Verkar tåla en hel del, minus 30 grader? Inte illa. Det går bara inte att misslyckas.

    SvaraRadera
  5. Du har det skönt och är i en vacker omgivning.Tack för din fina kommentar hos mig i dag. Det värmer vill jag lova.Jag har några år kvar att jobba men just i år och förra året så har jag ingen tjänstgöring i klass. Istället har jag två uppdrag som språkstödjare och utvecklingspedagog samt läser på Lärarlyftet. Kanon! Verkligen skönt efter alla undervisnigsår att få använda min kompetens till lite annat. Trivs med utmaningar.
    Annika

    SvaraRadera
  6. Oj så fint det är din trädgård. För egen del kan jag konstatera att all min kraft går åt till att brottas med hallonbuskarna och att samla mod till den "radikala beskärning" som tydligen är nödvändig.

    Det tar emot att klippa ner trots att jag vet att det är nödvändigt.

    Annars. Hoppas allt är bra med dig och att du haft en fin sommar.

    SvaraRadera