13 september 2009

Melodikryss och fläskesteg

Varje lördagsförmiddag löser jag Melodikrysset. Det har liksom blivit en tradition och ritual, först Ring så spelar vi och sen Melodikrysset. En sån härlig mjukstart på helgen. Ring inte till mig mellan 10 och 11 på lördagsmornarna alltså! Och jag skickar alltid in krysset, numera digitalt, det är ju så bekvämt. Igår fick jag min belöning! Det blir visst andrapris, troligtvis ett armbandsur. Lite ödets ironi i alla fall, nu när jag blivit pensionär och precis vant mig av med att titta på klockan var och varannan minut och så går jag och vinner ett armbandsur! Men jag är glad ändå, löser gärna vidare, med eller utan vinst för det är så himla roligt! Får också skryta med att det är andra gången blixten slår ner i vårt hus, förra gången vann jag första pris, presentkort på 5 CD-skivor! Ja, det var ju förstås länge sedan nu men i alla fall. I går hade vi gäster på middag.
Nu känner jag för att börja laga riktig mat igen efter allt lättlagat och gott vid grillen.
Det fick bli Dansk fläskesteg med rödkål och brunede kartoffler.
Det är ju den danska nationalrätten och när vi var i Gilleleje för ett tag sedan köpte vi ett par rejäla fläskstekar med ristad svål och nu plockade jag fram en av dem ur frysen.
Svålen blev sådär härligt knaprig som den ska vara och med rödkålen och de runda och goda stekta potatisarna till och så sås förstås blev det en kanonmiddag. Måltidsdryck fick så klart bli öl, här passar det inte med rödvin. Åh såå gott det var!
Så klart blev det mycket över, får nog bli samma idag, orkar inte hålla på med så mycket matlagning idag.
Har faktiskt inte tid heller. Måste ta hand om nyinkomna varor till Pyssel & Pynt och några beställningar som ska postas.
Vill också gärna få tid att gå ut en sväng, kan vara skönt att röra på sig lite...

4 kommentarer:

  1. Har inte testat Melodikrysset så mycket. Middagen såg god ut.
    Vi plockade ännu mer kantareller i går, ca 35 liter skulle jag tro.
    Ha en bra dag. Vi ska på 23 årsuppvaktning.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Man blir riktigt hungrig av att läsa vad ni lagat! Tackar för tipset. Kram och hälsa mannen!

    SvaraRadera
  3. Det vattnades i munnen när jag läste om dansk fläskesteg, det var länge sedan jag åt det. Min syster vars ex-make var dansk, lagade sådan stek när jag hälsade på. Fläskstek med svål finns inte att köpa här.
    Jag har inte försökt lösa Melodikrysset sedan i våras och för det mesta gick jag bet på någon popgrupp.
    Det måste vara roligt att få lön för mödan och vad duktig du är. Periodvis löser jag mycket korsord och där har jag vummit några trisslotter ett par gånger. Visst blir man glad när vinner.
    Jag läser din blogg och nu skriver jag in mig som följare.
    Ha det så bra. Viola

    SvaraRadera
  4. Hej Annika,

    Min far fyller 60 i december och han sitter varje vecka klistrad till melodikrysset. Jag skulle vilja ära honom med ett armbandsur och råkade hitta din blogg. Skulle du kunna tänka dig att sälja/hyra/låna ut din klenod?

    Bästa hälsningar
    Joakim
    joakim@joakimforsgren.com

    SvaraRadera