18 oktober 2009




Något jag verkligen uppskattar med att vara pensionär är att jag verkligen har tid att laga mat. Och då menar jag vanlig enkel klassisk husmanskost.
Vi försöker att tillsammans göra upp matsedel för minst en vecka i taget, ibland längre, det beror på vilka råvaror som finns i frysen. Det blir bättre variation på kosthållningen och man slipper den eviga problemfrågan varenda dag: - Vad ska vi hitta på till middag?
Detta innebär inte att jag står och lagar mat jämt, kokar, steker, bakar. Nej, men ibland får jag lust att slå till på riktigt, ta en dag vid spisen och laga massor av mat . Så skönt att ha klart och bara plocka fram när det behövs. (Till exempel ska jag ställa ut på en hantverksmässa nästa helg.)
I går var det en sådan dag. På menyn stod det stekt sillfilé, hemlagad potatismos och rivna morötter. Och så blev det.
Men jag hade också en härlig bit benfri högrev och av den blev det en riktig skånsk kalops som vi ska ha till middag idag. Dessutom kokte jag en ungersk gulaschsoppa med massor av paprika och potatistärningar, lök och kummin men den ska sparas i frysen tills nästa vecka.
Nu i eftermiddag har jag varit i uterummet och skött om mina växter. Frostnätterna är förbi och temperaturen på dagarna är en 9 - 10 plusgrader utomhus så än får jag vattna några krukor lite försiktigt. Jag har börjat förbereda övervintringen för växterna, ordnat stora papplådor som jag isolerar med tidningar och sådana där små frigolitkrusiduller som kommer med leveranserna till min firma. Lite längre fram ska jag "bygga" ett litet plasttält och ställa in en frostvakt så får vi se hur det går under vintern.

6 kommentarer:

  1. Mums! Det ser verkligen gott ut. Fisk är det som jag äter mest samt kyckling. Visst är det skönt att laga mycket mat på en gång så att man är fri några dagar och bara ta fram och värma upp. Äta gott är viktigt. På helgerna tar vi mer tid till matlagnin.
    annika

    SvaraRadera
  2. Nu bloggar pensionärerna om husmanskost, haha! På min blogg är det svensk Stifado just nu. Jag kör också med veckomatlista. Smidigt!

    Höstkram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Ojojoj va gott det ser ut, sillfile i like mmmmm
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  4. Ser helt underbart gott ut!
    Du är så duktig!
    Hälsa mannen.
    Kram, Anna

    SvaraRadera
  5. Såå gott!!

    Grattis i efterskott måste jag ju säga!
    Haha, jag och Lotta har ju precis nollat, otroligt att man nu är närmre 50 än 30...

    Hoppas att allt är bra, det lät härligt med ansiktsbehandling!

    Kram,
    Louise

    SvaraRadera
  6. Husmanskost - härligt. Skånsk kalops, nu blev jag sugen. Barnbarnen kommer imorgon 3 st storätare. De har beställt fiskgratäng, och så blir det.
    Ha en riktig skön helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera