1 november 2009

Kryssningsfartygets stora test


Idag läste jag en fantastisk historia i HD (Helsingborgs Dagblad, Landskronaupplagan).
Royal Carribean Cruise Line har just fått levererat sitt senaste kryssningsfartyg Oasis of the Seas från ett varv i Åbo och på väg till sin hemmahamn i Fort Lauderdale kan det inte gå genom Öresund som tydligen är för grunt utan det måste gå genom Stora Bält.
Oasis of the Seas kan ta 6400 gäster och är för närvarande världens största kryssningsfartyg.
Fartyget är 72 meter över vattenytan och det måste passera under Storabältbron som har en segelfri höjd på 65 meter!
Hur löstes detta? Jo, man kunde tydligen sänka skorstenen, passera när vattenståndet är som lägst omkring midnatt samt köra med högsta möjliga hastighet, nästan 23 knop. Med alla dessa åtgärder hade man 25 centimeter tillgodo!!
Jag är glad att jag inte var med på denna "seglats"!

Dock är jag och K. lyckliga över att ha varit med på en av RCCLs lyxkryssningar i Karibien under en julvecka 1991. Fartyget hette Sovereign of the Seas och var då världens största kryssningsfartyg. Det hade plats för 2282 passagerare och besättningen var på 814 man. Vi tyckte det var otroligt stort och lyxigt men utvecklingen har gått framåt (?) måste man säga...

1 kommentar:

  1. Det hade varit spännande att vara ombord på ett sådant fartyg!!! Bara jag hade fått en hytt OVANFÖR vattenytan...
    Kram, Anna

    SvaraRadera