21 november 2009

Novemberblomster i gräsmattan

I ett par dagar har vi haft strålande solsken, svaga vindar och minst 10 plusgrader. I går morse när jag drog upp persiennerna fick jag syn på några vita prickar i gräsmattan. Först trodde jag att det var något som kommit in med den stora stormen för några dagar sedan men när jag gick ut såg jag att det var nyutslagna tusenskönor.
När jag hämtade morgontidningen i brevlådan kändes luften nästan som en ljummen vårdag och på avstånd hörde jag en talgoxe med sitt envisa ti-tu, ti-tu, ti-tu...
För några ögonblick kände jag en enorm lyckokänsla när jag så oförberedd fick en förkänsla av kommande vår och värme trots att vi är i november månad. Men som man säger, underbart är kort..., det är bara en en liten glimt av vårvärme som vara ett par dagar. Snart är det dags för gråare och tristare dagar igen.

5 kommentarer:

  1. Säkert är det så. Men jag kan komma på mig själv med att längta efter snö Förra vintern hade jag en fläck ljusblå snö utanför huset. Just nedanför dörren. Alltid när det är nysnö, och alltid när det är sol. Det ser lika märkligt ut varje gång, även om det är självklart vad det handlar om. Ljus. Snö är framför allt ljus för mig. Världen blir ljusare.

    Har först nu begripit varför snö är vitt. Vilket kan verka konstigt. För snö är kristaller av is, och is har ingen färg. Och om man tittar riktigt nära på enskilda kristaller är de inte vita. Men om jag förstått det rätt beror det på att ljuset bryts i isen, och då en snöflinga består av en mängd små kristaller och fickor av luft kommer allt ljus, oavsett våglängd, att studsa ut igen, och detta hela färgspektra förnimmer vi som bekant som – vitt. Det är solens ljus återkastat. En snöflinga är på så vis en stjärnas avbild.

    Det finns röd snö, har jag hört. Och grön. Båda är resultat av snöalger. Men den ljusblå snön nere vid skrivarstugan är bara en reflektion av dörrens ljusblåa färg. Inget dramatiskt i detta. Men hur många gånger ser man ett ting speglas i snö?

    SvaraRadera
  2. Hej! NU var det ett tag sen du skrev här och precis nu fick jag för mig att titta in och ser att det var dags för ett nytt inlägg. Jo visst är det lite som vår ibland ute i naturen. Me förhoppningsvis får vi lite kallare och snö. Hade tänkt mig en ute dag i trädgården men då jag var redo så kom regnet och det har fortsatt så hela dagen. Det blev lite städning på sybordet i stället. Kan vara skönt det med och så blir det ett gympapass nu kl. 17.00
    annika

    SvaraRadera
  3. Men å vad härligt. Vi hade en sån dag i går i Holland, Alla serveringar var öppna och folk satt barärmade. Idag på morgonen ösregnade det och var bara 2 grader varmt,. Det är sant underbart är kort.
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  4. Javisst påminner tusenskönan oss om en ny vår. Jag förstår din lyckokänsla.
    Ett rum av längtan finns i oss alla. Vi längtar bort, hem, tillbaka eller till en annan årstid.
    Men vi får inte glömma här och nu.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Nu längtar jag efter snööö till advent. Här bara regnar det, hela tiden. Men snart så... Förstår dina vårkänslor, kände själv så i förra veckan när solen faktiskt sken en hel dag!

    Kram och ha det bra.

    Eva-Mari

    SvaraRadera