14 augusti 2011

Matlagning och Tomatens Hus

Det har blivit en del grillat i sommar. Allt från grillspett, kyckling, flintastekar och karréer till grillkorv, majskolvar och ananasskivor. Nu är jag trött på grillat och faktiskt längtar jag efter att laga "riktig" mat på spisen i köket.

Just nu hittar man de mest underbara grönsaker och rotfrukter i butikerna och på torget och när jag kunde plocka fram en rimmad fläsklägg ur frysen blev jag så otroligt sugen på en vanlig hederlig grönsakssoppa. I skrivande stund puttrar fläskläggen i grytan och jag ska strax börja ansa grönsakerna.

Förresten, fläsklägg kallas på skånska för skank. Det finns många sådana gamla ord som man inte använder längre. Grishalskotletter sa man förr, nu heter det karrékotletter. På julbordet hade vi alltid bigart, dvs kalvsylta och kokekorv som numera kallas fläskkorv.

Nåväl, den här soppan som jag ska fixa till nu skulle säkert glädja min distriktsköterska om hon nu hade fått veta detta, bara nyttigheter rakt igenom!
K. och jag har förresten varit en tur till Tomatens Hus i eftermiddags och inhandlat ett par tre olika sorters tomater. Den ena sorten heter Svea Kvist och är en supergod lagom söt tomat på kvist. Sedan blev det två andra sorters små som jag inte minns namnet på. Två krukor med kryddor, en oregano och en bladpersilja fick också följa med oss hem och står nu och doftar gott i vårt uterum eller altan som vi säger. För er som är nyfikna på Tomatens Hus: http://www.tomatenshus.se/
Bilderna från Tomatens Hus tagna vid annat tillfälle.

2 kommentarer:

  1. Vi frossar i grönsaker. Jag försöker övertyga herrn om att grönsaker och böner är mat och inte bara tillbehör. Med ett gott bröd till så blir man mätt utan att ha kött till.
    Jag älskar tomater. Vi har Bondens marknad här på lördagar. Där kan man köpa olika sorters tomater. Har provat några, tyvärr är de lite för dyra, man får äta dem som godis.
    Vi har varit i Skåne 2 veckor. Tänkte faktiskt på dig. Nästa år ska vi besöka Landskrona och Ven. Vem vet vi kanske kan vi ses då. Men, som mormor sa, det hinner blåsa många vindar till dess.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Åh så synd att ni inte tittade inom till oss när ni ändå var såå nära!!! Lova att det blir av nästa sommar när ni ska till Landskrona och Ven, det är ju bara ett stenkast härifrån! En fika med en bloggvän kan väl aldrig sitta fel?

    SvaraRadera