4 augusti 2011

Serien The Tudors är slut!!

Serien The Tudors slutade igår och jag saknar den.

Erkänner att jag till en början tittade för Jonathan Rhys Meyers' skull.

Stilig man som jag även sett på stora plakat i parfymshoparna på Copenhagen Airport när han gjorde reklam för Hugo Boss.

Men jag förblev trogen tittare av The Tudors inte bara för karaktären Henry VIII's skull.

Engelsmännen är ju som bekant mästare på att iscensätta kostymdraman och här fick man verkligen sitt lystmäte. Underbara klänningar, dräkter, inredningar i slott med eleganta salar, storslagna fester med medeltida danser, underhållning och dukade bord. Men så klart tornerspel, spännande intriger och heta sensuella sängkammarscener bidrog till att upprätthålla intresset.

Värst var förstås de fruktansvärda tortyr- och avrättningsscenerna. hemskt som det gick till.

Naturligtvis har man "pimpat" persongalleriet och Henry och hans fruar var väldigt vackra i serien men i verkligheten inte lika tilldragande antar jag, se bara på porträttet på den riktige Henry ovan. Men jag blev faktiskt riktigt nyfiken på att åter läsa historien om epoken Tudors och fortsättningen på hur det gick för bland annat hans bägge döttrar Mary, sedermera Bloody Mary och Elizabeth som blev Elizabeth I.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar