3 augusti 2012

Filminspelning med Maria Lang-deckare

Idag läser jag i tidningen att min ungdoms älskade deckarförfattare Maria Lang, Dagmar Langes författar-alias, ska få sina böcker filmatiserade och det känns som om det ligger absolut rätt i tiden.
Jag tänker att hennes böcker är en svensk motsvarighet till de mysiga Morden i Midsomer som jag följer med välbehagliga rysningar, mycket för de underbara lantliga miljöerna och interiörerna på den engelska landsbygden.
Jag slukade Maria Langs böcker en efter en och kunde inte få nog av de spännande pusseldeckarna. Handlingen utspelar sig på 50-talet i den lilla orten Skoga (Nora) och det är kommissarie Christer Wijk som håller i utredningarna. I filmatiseringen är det Ola Rapace som gestaltar kommissarien själv och jag hoppas, hoppas att han ska göra honom precis så som jag minns honom i böckerna annars blir jag besviken.
Men han är ju duktig, Ola, så det blir nog bra.
Enligt artikeln i tidningen ska följande böcker filmatiseras:
Mördaren ljuger inte ensam (Maria Langs första deckare 1949)
Inte flera mord
Rosor, kyssar och döden
Tragedi på en lantkyrkogård
Kung Liljekonvalj av dungen
Farliga drömmar
Den första filmen ska visas på bio våren 2013 och sedan ska visst resten visas i TV4 och jag längtar redan!!!

4 kommentarer:

  1. I onsdags var vi i Nora och då pågick inspelningen för fullt. De höll till på Stadshotellet och i dag skulle scener från stationen spelas in.

    annika

    SvaraRadera
  2. Har själv aldrig läst någon av hennes böcker. Men det låter spännande med filmatisering med Ola Rapace. Han är väldigt bra, tycker jag!
    Ha det gott och hälsa mannen!
    Kram, Anna

    SvaraRadera
  3. Hej

    Hoppas allt är bra med dig.
    Själv har jag aldrig varit för svenska filmer, men har på sistonde börjat titta mer och mer på tex wallander och lisa marklund.

    Frugan är ju som besatt av svenska filmer :)

    MVH
    Morgan Stoltz

    SvaraRadera
  4. Annika: Så roligt att se lite av inspelningen i verkligheten, lite långt för oss att åka till Nora annars hade jag kanske åkt dit. Vi kan ju kolla när Wallanderfilmerna spelas in i Ystad och det är alltid spännande när man har sett hur det går till i verkligheten. Det sägs också att halva Skåne varit statister i Wallanderfilmerna :-)
    Anna: Maria Lang-deckarna var nog egentligen de sista jag skulle tro skulle filmatiseras, lite för lugna för dagens publik kanske men man brukar ju kunna action av det mesta idag så det blir nog jättebra ändå!
    Morgan: Kul att du skrivit här, allt OK med oss. Svenska filmer har blivit bättre på senare år tycker jag och som sagt så gillar jag deckare. Dock finns det några som jag tycker är tradiga. Men Wallander är bra och nån mer serie där Kinnaman var med, kommer inte ihåg vad den hette.Jaså frun är besatt av svenska filmer ... Hrrmm, vi är många som gillar dem... :-D Hälsa så gott.
    Mvh Marie-Anne

    SvaraRadera