8 augusti 2012

På elefantkyrkogården

Generaldirektören för Tillväxtverket Christina Lugnet har fått sparken!
Men jag tycker, och många med mig, att det är upprörande att en sparkad generaldirektör får 91 000 kr/månad i 3 år enligt den så kallade frälseregeln.

 Jämför med en vanlig människa som kanske blir arbetslös, dock utan att ha misskött sig eller en pensionär som jobbat i hela sitt liv som får klara sig på en tiondel av detta belopp.
Bryt upp denna vansinnigt orättvisa regel omedelbart!!
En generaldirektör eller liknande får väl ändå antas ha en god utbildning och har ganska lätt att skaffa sig ett nytt jobb utan att behöva försörjas av skattebetalare i 3 år och dessutom med en sådan månadslön som är få förunnat!!

Inte minst i sådana här svåra tider som nu råder, inte bara i Sverige utan i hela Europa och på andra ställen i världen är det viktigt att alla ser över sina kostnader. Sånt här sticker i ögonen på vanligt folk som drabbas hårt och redan har det besvärligt. Nu har det ju inte gått så långt här men se på grekerna som nu flyr landet och helt förlorat sitt förtroende för regeringen där.


Nu är ju inte C. L. ensam om att hamna på "elefantkyrkogården" som bl a HD (Helsingborgs Dagblad) kallar det. Det sägs att 7 st avsatta chefer får totalt 12,9 miljoner per år inkl sociala kostnader. Det är utkastade pengar det som kunde gått till annat.
 

5 kommentarer:

  1. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv !!!

    Detta är en STOR skam för sverige !!!
    Man kan inget annat än att bli upprörd över såna här orättvisor !

    Hoppas allt är bra med er annars.

    MVH
    Morgan Stoltz

    SvaraRadera
  2. Jag blir så himla arg på att vissa människor är liksom mer värda än andra. Att de inte skäms att få lyfta en sån lön och slösa så med andras pengar. Såg på Rapport i går just dessa personer som lyfter så mycket i lön efter att de gjort bort sig. Om jag skulle slösa med kommunens pengar på det viset skulle jag bli återbetalningsskyldig och få sparken. Nej fy tusan! Här får man allt jobba till 65 och helst lite till och ändå få knappt 1/5 av hennes lön!!!
    Nej nu går jag igång ser jag :)) men tack för att du skriver om det.

    annika

    SvaraRadera
  3. Tack Morgan för ditt inlägg. ja, man blir upprörd över dessa orättvisor och ibland svämmar det över. Jag hoppas att uppmärksamheten över Lugnets avsked bidrar till förändringar som jag tror redan är på gång. Men jag läste i tidningen att Sten Heckscher som är regeringens egen utredare om detta inte håller med. Hur ska detta sluta?

    SvaraRadera
  4. Ja Annika, jag tänker också speciellt på oss småföretagare som blir pålagda än det ena än det andra, tex kassaregister för 10000-tals kronor för de små extrainkomster man försöker skaffa sig (och naturligtvis skattar för) och då slösar topparna bort våra skattepengar på vinprovningar, liftkort, lyxrestauranger mm. Man kan inte bli annat än förb-d.

    SvaraRadera
  5. Hej

    ja du...tyvärr tror jag att det slutar som det brukar........dom rika och "bättre" människorna kommer undan IGEN !!

    Samma sak som jag hörde nått om att det finns nu ett botemedel mot en viss sorts vanlig cancer ( kommer ej ihåg vilken ) men att det kostar för mycket för att ge den till dom som har cancer......VILKET SKITSNACK !!

    Förstår inte varför allt ska handla om pengar och makt !

    Är man en sämre människa för att man inte har det lika bra ställt som dom med pengar?
    Är man mindre värd då?

    Ush....nej nu blir jag riktigt förbannad..he he :)

    MVH

    SvaraRadera