14 maj 2009

En Helsingörstripp








Igår tog K och jag en tur till Helsingör. Vi behövde en paus i arbetet i trädgården. För er som inte känner till förhållandena i Skåne kan jag berätta att man från Helsingborg reser med färja över sundet på 20 minuter för en liten shoppingtur eller bara en liten utflykt. Bara man kommer in i Helsingör känner man att man är "utomlands". Det är en helt annan stämning här inne, kontinental, europeisk, ja, jag vet inte hur man ska sätta fingret på det men det känns annorlunda här på något sätt. Vi började med att köpa var sin is i krammerhus med piskeflöde och syltetöj på Brosträde. Med vår rondör skulle vi egentligen inte gjort det men här får tradition segra över förnuftet. Här har vi alltid ända sedan vi var små köpt strutglass med vispgrädde och jordgubbssylt och till och med toppat med en gräddbulle (fast den hoppade vi över idag) och traditioner ska man vara rädd om!
Sen promenerade vi Stengade fram till Fötex, det stora varuhuset. Då var vi proppmätta av glassarna trots att vi bara tog var sina två glasskulor, det är rejäla grejor de där.
Det är helt underbart att se på de gamla fina husen här i det gamla Helsingör. Här finns hus från 1500-talet och små smaaaala gränder, sträder, där man nästan når husen var sin sida med utsträckta armar.
Idag stannar vi bara ett par timmar i stan, vi gör några inköp på Fötex. Vi brukar köpa danska leverpastej och sky med champignoner, rullepölse och 3-stjärnig röd salami! Och så klart några goda bullar med mexikansk, grekisk eller italiensk krydda eller lite danskt rugbröd. Deras kryddade baguetter är inte heller att leka med! K köpte en liten flaska Dansk Akvavit. Det är också tradition säger han.
Nere vid färjan köpte jag lite kryddväxter som jag ska ha i min "medelhavsträdgård". Tre krukor Fjärilslavendel, stora lila blommor och underbar doft, en kruka rosmarin och en citron- timjan. Mmmmm vad det ska dofta underbart vid mitt medelhav.
I tidningarna skriver man att svenskarna övergett Helsingör men vi mötte i alla fall massor av svenskar där men ölkärrorna lyste med sin frånvaro dock. Tyvärr såg vi att Rasch's vinhandel slagit igen, en butik som funnits här sedan "urminnes tider".
På bilderna syns Kronborgs slott, Hamlets boning, två av fartygen som trafikerar sträckan Helsingborg - Helsingör nämligen ACE LINK och HH-Ferry och hamninloppet sett från Scandlines Tycho Brahe som vi själv åkte hem med.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag kände mig nästan som hemma.
    Jag har bott i Helsinborg. Flyttade upp åt landet, som de säger i Skåne, när jag var 20 år.
    Har syster och bror i Helsinborg och vi brukar "tura" när jag kommer dit. Brukar sitta i Helsingör på torget och ta ett glas vin och
    äta röda korvar.
    Känner igen dina bilder, de är fina.
    Ha det så bra och kram från Viola

    SvaraRadera
  2. Hejsan,
    Läste precis i morgontidningen att en av båtarna mellan Helsingborg - Helsingör ska lägga ner resturangen pga vikande gäster bla. Så det var ju tråkigt om man vill tura och råkar hamna på just den båten,
    Soliga hälsningar
    Sanne

    SvaraRadera
  3. Ja, tyvärr verkar det så. Det är danska Tycho Brahe, som vi anser har den bästa maten och servicen, som tydligen ska stänga sin restaurang till jul. De andra två är inte alls i samma klass när det gäller menyer och service. Vi får protestera mot dessa planer!!!

    SvaraRadera
  4. Känner mig inte hemma, jag är utanför. Jag bor strax utanför Sveriges huvudstad och har ingen bil. Med SL-kort kan man åka buss/tunnelbana i hela Stockholms län, men det räcker inte för att upptäcka världen. Om den nu är Danmark....eller?

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym! Det ska du inte vara ledsen för! Det finns säkert många trevliga platser i Stockholmstrakten också. Och vem vet? Det kommer säkert en tid för dig också när du kan resa ut i världen och se dig om, Danmark är en liten bit av den och det är en bra början! Välkommen till Skåne och början av Kontinenten!

    SvaraRadera