10 juni 2009

Hemma igen!



Nu är K. och jag komna hem igen efter en niodagars resa i Södra England. Det var första gången vi tog en guidad bussresa och det var bra men ovant för oss som är vana vid att resa själv. Men det finns så klart fördelar också, bara att sätta sig i bussen när order gavs och bli förd till de olika resmålen. Jag är inte helt säker på att detta är den ultimata vägen för oss ännu men det var kul att testa. Tack för tips om packning, Polargrevinnan!. Vi packade snålt, hade endast en medium stor resväska och var sin kabinväska med oss och det räckte utmärkt. Vi såg flera som kånkade på bamsestora koffertar, upp och ner, upp och ner.
(Inför Thailandresor brukar vi ha en lite större resväska och i den lägger vi en lite mindre, packad med det allra mest nödvändiga. Sedan lägger vi den mindre I den stora, på så vis har vi endast en resväska med oss på nervägen. När vi ska hem är så klart båda väskorna knökfulla med fyndiga inköp! En gång fick vi inte vår resväska när vi kom fram till Bangkok förrän efter 3 dagar. Vi blev tvungna att själv åka tillbaka till flygplatsen och identifiera den. Tullarnas miner när vi öppnade väskan och de fick syn på ännu en väska inuti den stora var obetalbar!)
Här i England blev det dock inte så många inköp gjorda, allt var ganska dyrt med vår svenska zloty mätt och souvenirer är inget för oss. Jag köpte med mig hem ett par kilo "Kortmakaremagasin och Scrapbookingmagasin", tunga saker de där, men de är cirka halva priset mot hemma.
Vi har varit från sydöstra till sydvästra sidan av England och sett mycket fint och intressant, tex Hastings, Brighton, Canterbury, Plymouth, Land's End, Stonehenge, Sissinghurst mm mm. Vi har till och med åkt färja mellan Calais och Dover samt Eurotunneln på hemvägen!
Jag har också träffat en äkta Lady, min första, på Goodestoneparks and garden.
Den som är intresserad kan se ett litet "resereportage med bilder" på hemsidan Stoltzfamily
Jag är just nu inte helt klar men hoppas att allt är färdigt i slutet av veckan.
Mest anmärkningsvärt av allt är att vi hade UNDERBART väder alla dagarna på engelsk mark. Min näsa lyser fortfarande röd som Rudolfs efter alla soltimmarna! När vi åkte hem genom Holland och Tyskland kom regnet och temperaturen sjönk 10 grader.

4 kommentarer:

  1. Såååå kul att läsa om era äventyr! Först nu upptäckte jag "slide" visningen. Det är ju dina/era bilder också!!! Superkul att se!
    Ses imorgon. Det ska bli kul!
    Kram och hälsa mannen.

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem!
    Ser att du haft en intressant och trevlig resa.
    Ska bli kul att se dina bilder,
    På återseende. Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Härligt berättat! Nu blev jag ännu mer sugen på att förverkliga en gammal dröm, två veckor på flodbåt i England. Från pub till pub liksom och i ett alldeles lagom semstertempo.

    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  4. Tänk, vi har varit precis på samma resa. Dock inte samtidigt, vi åkte nog någon vecka före er. Men det var kul att läsa om dina intryck och jämföra.
    hälsningar
    Poppins

    SvaraRadera