22 maj 2011

SOMMAR I LANDSKRONA

VÄXTLOPPIS PÅ CITADELLVÄGEN

Igår var det växtloppis på Citadellvägen i Landskrona. K. och jag åkte in till stan, dagen var underbar med strålande sol och varmt och skönt var också. Här kunde man fynda bland annat perenner och kryddväxter, gjutna fågelbad och trädgårdsprydnader.
För er som inte varit i L-a eller LA som vi också säger kan jag berätta att koloniområdet vid Citadellet är Sveriges äldsta och ett underbart område att strosa runt i.

"Saft och kaka?" Unga försäljare frestar med förfriskningar.

Eftersom det är lördag är det så klart torgdag.


Här på Rådhustorget träffar man folk och pratar bort en stund.Bilen har vi parkerat i Skolallén och på väg dit går vi igenom en av stans fina parker, den vid Gamla Kyrkans grund. Här låg den jättestora och pampiga Johannes Döpares kyrka som revs i slutet av 1700-talet. Den var på sin tid Skånes största kyrka efter Lunds domkyrka.


Kvar finns markeringar efter väggar och kor.Den röda kastanjen i full blomning.


En bild från Slottsparken.







2 kommentarer:

  1. Vi bor verkligen i en underbart vacker stad!!! Underbara bilder!
    Kram, Anna

    SvaraRadera
  2. Växtloppis det låter kul. Fint sätt att kanske hitta lite annorlunda växter.
    Jag är född i Helsingborg och flyttade "uppåt landet" när jag var tjugo. Men Landskrona är en lite vitt fläck på min karta. Mysiga bilder du visar. I sommar har vi tänkt åka kring lite i Skåne och det måste bli en tur till din stad också.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera