23 maj 2012

Ljuvliga sommardagar med högsommarvärme

- Äntligen sig vi, K och jag. - Äntligen har det blivit den där riktiga sköna sommarvärmen som vi väntat så länge på.
Termometern närmar sig 26-graders strecket, himlen är knallblå och solen gassar och vi njuter.
Idag har vi varit och handlat lite växter för att försköna utomhuslivet.
Jag kör ju inte med rabatter som ska lukas och skötas.
Det blev två stycken stora fullvuxna fuchsior i ampel. Färgerna har inte riktigt visat sig än me de ska bli vita och lila.
Sen blev det en stor ampel med kaskadpelargon, de blir alltid så fina och blommar ymnigt. En likaledes stor ampel med Million Bells i rödlila kunde jag inte motstå. Vi brukar köra med surfinior men i år övergav jag dem bara för ombytets skull.
Ett par femtungor och en sorts stora lobelior som jag inte vet så mycket om ska pryda några urnor.

Nu blommar gullregnet för fullt och det lyser i kapp med bukettspirean som står intill. Även mitt älskade blåregn har börjat blomma, första gången på året blommar det på bar kvist och blomklasarna är cirka 20 - 25 cm långa. Foto kommer snart.

Flera av mina krukväxter som fick övervintra i vårt i höstas nyinredda "orangeri" har jag nu plockat fram och det lyckades mycket bra. Här har mina fyra olivträd och två små palmer trivts bra tillsammans med pelargoner, hortensior och andra mindre krukväxter.
Vi satte in en frostvakt och en lampa för ljusets skull och höll en temperatur mellan 4 - 9 grader.
Pelargonerna står nu tjocka och täta i sina balkonglådor och de har stora knoppar som kommer att slå ut inom några dagar.
Maj månad är nog den allra vackraste månaden på året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar