10 februari 2009

Skånevinter och fastlagsbullar

I Skåne äter vi FASTLAGSBULLAR! Punkt. Slut!
Jag protesterar härmed mot det oskick som mer och mer brer ut sig här.
Semlor, står det på skyltar och i annonser. Det heter fastlagsbullar i Skåne och har alltid gjort.
Se Wikipedia.
Det spelar väl ingen roll säger du kanske. Jo det vill jag bestämt hävda! Det spelar visst roll. Traditioner är viktiga och dem ska man hålla på.
Längre upp i Sverige säger man semla eller fettisdagsbulle eller till och med hetvägg och det är helt OK. Där. Men här nere äter vi fastlagsbullar. Sen måste jag också protestera när man till varje pris måste försöka variera vår kära bulle. Lägga i sylt eller bär eller färga grädden som jag läste någonstans häromdagen.
Va?? En styggelse! Då är det ingen fastlagsbulle längre.
Nej, en riktig fastlagsbulle ska bestå av en god vetebulle med kardemumma, mandelmassa och härlig, ren vispgrädde och sen ska florsocker snöas på locket. Inte mer än snön på marken en normal skånsk vinterdag. Det hela ska avnjutas till en god kopp kaffe. Åh, så gott!
Tyvärr börjar man lite väl tidigt att sälja fastlagsbullar numera och det går väl inte att göra något åt. Det är bara att blunda och hålla på sig och gå förbi när man ser de läckra bakverken.
Men står det Semlor på skylten eller på pappkartongen, som jag såg nyss, då har åtminstone inte jag problem att låta bli dem.

Idag har SMHI utfärdat en klass 1 varning för Skåne. Man väntar ett kraftigt snöfall som ska närma sig från Danmark, redan vid middagstid idag var det sagt, fast än har vi inte sett mer snö på marken här i nordvästra delarna än att den just kan liknas vid florsockret på en fastlagsbulle.
Jag fick nyss info från Glostrup på Själland och de har inte fått på långa vägar de 10-15 centimetrarna som utlovats/man hotat med. Men blåser gör det.
Får se i morgon bitti om det blir SNÖ-CHOCK när man gläntar på gardinen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar