12 juli 2009

Damernas detektivbyrå


Jag har just sett den fjärde delen av skotten Alexander McCall Smiths ­filmade version av ”Damernas detektivbyrå” i sju delar. Serien går på Canal Digital och jag säger bara: -Se serien!!!

Filmerna är inte vanliga detektivfilmer. Man får följa den kvinnliga detektiven Mma Precious Ramotswe och hennes sekreterare, som så småningom avancerar till assisterande detektiv, i deras dagliga liv och arbete i Botswana.

Serien är otroligt charmig, mycket tack vare huvudpersonerna och deras vänner.

Läs mer på Wikipedia Damernas detektivbyrå

Som sagt, har ni inte sett filmerna, börja genast så ni inte missar ett endaste avsnitt!

2 kommentarer:

  1. Har satt min man på att spela in avsnitten i ordning. Får se hur det går. ;) Annars får man väl köpa serien sen. Låter spännande!
    Hälsa mannen! Kram

    SvaraRadera
  2. Har nu läst fatt mig hos dig.
    Jag är född skåning, kom uppåtlandet när jag var 20. Oj, vad retad jag blev för min skånska.
    Nu rör sig människor mera och dialekter är mer vanligt.
    Att skånska flaggan har egna dagar visste jag inte.
    Det var Möllans Dag, nu när jag var i Skåne och då flaggades det skånskt.
    Gör kanske ett inlägg om möllor, men det blir i nästa vecka. I morgon åker jag till Dalarna.

    SvaraRadera