10 juli 2009

Skånska på utdöende!



Skånska på utdöende enligt UNESCO.

Skånska, samiska och älvdalska är några av de 2 500 språk i världen som hotas av att dö ut.

Det framgår av UNESCO:s nya atlas över världens hotade språk Atlas of the World's Languages in Danger, som kom ut i Paris häromveckan.

"När ett språk dör, försvinner samtidigt ett kulturarv, från historier och legender till ordspråk och skämt", säger UNESCO-chefen Koichiro Matsuura.

Det finns för närvarande cirka 6 000 språk kvar i världen.
Läs resten av artikeln här.

Som inbiten skånska håller jag hårt på rätten att få behålla mitt skånska idiom, liksom att jag anser att alla dialekter har ett berättigande och måste få finnas kvar!

Jag har naturligtvis i mitt yrkesliv varit tvungen att slipa till de mest utpräglade dialektala ord, uttryck och uttal men jag är stolt över min skånska bakgrund och mitt språk.

Är du intresserad, klicka in på min skånska sida.
Förresten, visste du att "Skåneländska flaggans dag" infaller tredje söndagen i juli (i år 19 juli) och den är en av fyra skånska flaggdagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar