25 juli 2009

Det har jag läst i tidningen...

Läste i dagens HD att Kim Jong-Il förbjudit nordkoreanska kvinnor att bära långbyxor!
Kvinnor riskerar 700 won (som är nästan en hel veckolön) i böter om de ertappas med att bära detta plagg i stället för de traditionella koreanska plaggen!
Även här finns alltså bestämmelser, lagar eller påbud för hur kvinnan ska klä sig.

Samme Kim Jong-Il har visst blivit snuvad på ett par beställningar på lustyachter som han genom bulvaner ville tillskansa sig från ett varv i Italien. Ordern av dessa yachter var värd ofattbara 13 miljoner euro! Emellertid stoppades affären av specialpolis eftersom den käre ledaren var utsatt för FN-sanktioner.
Han har tydligen också ett känt stort behov av lyxvaror och älskar hummer, dyrbara viner och exklusiv konjak. Nu verkar det som om han får klara sig utan dessa lyxvaror för det rapporteras om mer tullinspektioner bl a i Dandong, en kinesisk stad vid nordkoreanska gränsen.

Mer om Nordkorea: Här ökas förföljelser av kristna och man avrättar fler och fler efter Kim Jong-Ils sjukdom förra året rapporterar en sydkoreansk organisation.

Och slutligen : Över sex miljoner människor svälter i Nordkorea. Situationen är lika kritisk som på 1990-talet, rapporterar FN. Folk letar åter gräs och rötter för att överleva.

Samtidigt lägger man ner enorma belopp på provskjutning av missiler!

Världen är underlig!

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig, vi lever i en underlig värld.
    Den lilla människa man är, så finns inte så mycket vi kan uträtta i den stora världen. Vi får försöka konsentrera oss på det som är påverkbart. Alla människor som svälter är gräsligt, men det är många i vårt land som har det svårt idag. Ingen svälter, men det är svårt att få pengarna att räcka till. Jag satt på en bänk och åt glass. En kvinna satte sig bredvid. Hon hade barnvagn med tvillingar och 2 flickor, som ville ha glass. Hon förklarade för den - de var 4-6 år - att hon hade inga pengar till glass. flickorna tittade på min glass och såg så ledsna ut. Flickorna sprang iväg och jag frågade mamman om jag fick köpa dem varsin glass, om det inte var så att hon inte ville flickorna skulle äta glass.
    Så var det inte, hon måste ha pengarna till mjölk. Också berättade hon att hennes man var arbetslös och hon hade varit på apoteket och hämtat tvillingarnas medicin som kostade 400 kronor och högkostnadsskyddet var slut.
    Vi pratade en bra stund och hon nästan bad om ursäkt att hon "bubblat" så mycket. Jag köpte glass till flickorna, kom på för sent att mamman skulle också haft en.
    Ingen svälter men livet är bra orättvist för många och när man läser om alla bonusar och höga löner undrar jag vad folk skall ha alla pengar till.
    Ja, det här vara lite funderingar på nattkröken. Jag brukar ligga och läsa någon timme och somna till slut, men jag har fått nackbesvär och kan inte ligga på sidan, som jag gör när jag läser. Att sita vid datorn kan jag kanske också bli sömning av - det återstår att se.
    Jag säger godnatt för mig och gomorron till dig.
    Ha det så gott. Viola

    SvaraRadera