2 juli 2011

Tisdagsgäst i vår lokaltidning: "Tekniknörd"

Förra veckan blev min blogg "Pensionär - Jag", dvs den som du just nu läser, uppmärksammad i vårt husorgan Helsingborgs Dagblad HD.



Journalisten Stina Linde hade hittat till denna blogg pga av dess titel och blev nyfiken på personen bakom. Jag blev därför inbjuden att vara "Tisdagsgästen" och resultatet blev en helsida den 28 juni!

Stina förklarade att det inte fanns sådär väldigt många bloggande pensionärer och det var därför hon blev nyfiken att läsa vidare.

När hon sedan hittade min andra blogg Stoltz' Pyssel & Pynt som jag driver för min webbutiks räkning samt min personliga hemsida http://www.stoltzfamily.se/ och den webbsida som jag håller i för vårt byalag http://www.billebergabyalag.se/ samt min webbutik Stoltz' Pyssel & Pynt, http://www.pysselpynt.se/ bokade hon in ett besök hos mig för intervju.

Jag startade ju denna blogg när jag för tre år sedan gick i pension efter min yrkesverksamma tid som lågstadielärare i syfte att hålla kontakt med hela det sociala nätverk jag lämnade. Jag var livrädd att bli sittande vid köksbordet utan att ha någon meningsfull fritidssysselsättning och bli fast i någon sorts hemmafruroll. Mitt bloggande hjälpte mig att komma igång och det var värdefullt för mig att "skriva ner" mina tankar och planer.
I samma veva blev jag lite aktiv på Facebook, hade ett konto där som jag inte så väldigt ofta loggade in på men det gav mig ingen större tillfredsställelse.

I stället bestämde jag mig för att satsa stort på min hobby som jag närt några år, korttillverkning och servettdecoupage och jag registrerade in en firma och skaffade F-skattesedel och började sälja på nätet i min egenhändigt byggda hemsida. Firman gick bra och snart var det dags att låta en professionell webbyrå bygga en riktig sida med "Köp"-knapp och "Gå till kassan"-funktion och så vidare. Nu är den lättskött och enkel att underhålla och tar alltså inte så mycket tid att hålla i.

Billeberga Byalags hemsida håller jag i för mitt eget höga nöjes skull, kul att lägga in bilder och texter om byn där jag bor men den är väldigt enkelt uppbyggd, inga konstiga flashiga effekter eller så. Bara rak info och protokoll från möten och liknande.

Familjesidan innehåller massor av olika saker, släktträd, familjebilder, resereportage och foton från olika platser i världen, bilder från växter i vår trädgård, naturbilder mm mm. Den sidan gillar jag verkligen att jobba med, här gör jag ju som jag själv vill.


Det var ju genom denna hemsida som man hittade oss och fick chansen att vara med om en reklamfilminspelning för Miljonlotteriet. Den filmen har gått under våren och försommaren i alla TV4-kanalerna. Man sökte ett äldre par som hade rest en del och som hade souvenirer från resorna i sitt hem. Vi fick skicka upp en kort provfilm och sen kom ett helt filmteam hem till oss och filmade en halv dag vilket resulterade i 30 sekunders reklam! Jättekul att ha varit med om detta måste jag säga, annars brukar det ju mest vara unga människor i reklamfilmerna.
Jag nämnde aldrig Facebooksidorna och mitt Twitterkonto (som jag nästan inte använt) men ändå kallade Stina mig "Tekniknörd" i sin artikel, kan inte förstå det?

Översta bilden är tagen av HD-fotgrafen Roland Bengtsson, de övriga har jag tagit.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar