28 mars 2009

Lite TV-historia

Idag ska delar av Göran Ågårdhs stora radio- och TVsamling gå under klubban hos Anders Antik i Landskrona. Ågårdh hade ju butik här i Billeberga i många år. Vi har sett flera inslag om detta i TV under den senaste tiden. Bland annat hajade vi till när vi plötsligt såg ett ex av en TV-modell som vi köpte 1967 när vi bodde i Landskrona. Vi hade precis flyttat till en trea i nybyggda Pilängen från att ha bott omodernt och vi passade på att köpa ny TV. Vi såg en fantastisk och annorlunda modell som hette Mirror och tillverkad av Luxor. Att den var formgiven av Stig Lindberg tänkte vi inte så mycket på då, vi bara gillade att man kunde vrida skärmen så att man inte var så styrd av hur man möblerade i övrigt, ni vet soffan mitt framför TVn eller om det var tvärt om...
Redan på den tiden fotograferade jag mycket men hur jag än letar hittar jag ingen hel bild av den fantastiska Mirror-TVn. Den skymtar lite i kanterna här och där och bäst syns den på denna bild som jag egentligen tog på äldsta dottern som var 5 år vid tillfället och alldeles nyklippt. Ja, hon hade själv kapat av sig nästan allt sitt långa fina hår och vi fick gå till en frissa och göra det bästa av resterna. Bakom henne syns dock halva TVn. Det ser lite kalt ut för gardinerna har inte kommit upp än, nyinflyttade som vi var. Jag hittade en bild på nätet där man ser hela Mirror.
Jag tror inte att vi hade den så väldigt länge för den var ju bara svartvit och sen ville vi ha färgTV. Var den blev av sedan har jag ingen aning om.

3 kommentarer:

  1. Oj oj oj, Luxor Mirror lanserades också som Scantic Cosmos och det långt innan att STig Lindberg slog igenom som formgivare. Vid en auktion i Stockholm för något år sedan vet jag att ett felfritt exemplar såldes för 22.000:-.

    Men det var innan finanskrisen. Jag kan riktigt se kartan med "Bonanza" ta eld och höra signaturmelodin till "Helgonet" här. Platt-TV känns plötsligt väldigt.... platt?

    SvaraRadera
  2. 22 000?? Aj då, skulle inte ha gjort av med den... he he

    SvaraRadera
  3. Jag tröstar mig med den gamla sanningen; Antikviteter är i allmänhet bara skit som blivit gammalt.

    SvaraRadera