23 mars 2009

Vårbilder från Landskrona




Nu har jag fått någorlunda i ordning efter mässan i Tågarp i helgen. Jag har ju haft med " halva lagret" i Curverboxar och det ska packas upp här hemma igen och sättas in på sina rätta platser, ordning och reda, så att jag snabbt kan hitta dem när jag plockar beställningar.
Hur gick det med vårpromenaden i Landskrona som jag blev så sugen på när jag lunchade med morsan förra veckan?
Jodå, K och jag tog en långpromenad genom den vårfräscha stan, genom Stadsparken och vidare via Citadellvägen ut mot Granet. Det gick inte så fort idag för vi stannade till ganska ofta. Vi är ju båda landskroniter, dvs infödda landskronabor fast numera bosatta utanför stan och det var många tankar och minnen som kom upp. - Kommer du ihåg....? - Det var här som XXX bodde ...... -Undrar vem som äger den här nu? - Där är barnrikehuset där Siwan växte upp. Och så vidare.
Det var faktiskt ett tag sedan vi valde denna vägen för vår runda.
Från Granet vände tillbaka mot Slottscaféet. Ute på "Tvätteprammen" står stolparna kvar där tanterna drog upp sina tvättelinor förr och hängde upp sin tvätt men det är nog länge sedan någon använde dem nu. Vidare mot Slottscaféet har man asfalterat gången genom parken och märkt ut cykel- och gångstig. När vi var unga var det absolut förbjudet att cykla där och nåde den som blev ertappad t.o.m. när man "rallade", dvs stod på ena trampan och sparkade sig fram den andra foten. Även själva caféet är om- och tillbyggt och det finns en scen för sommarens allsångsträffar numera.
Bilderna från ovan är det stora trädet vid gamla Weibulls och den underbara krokusmattan därunder. På nästa bild testar jag den gamla vattenpumpen på Citadellvägen och på den sista ser man den fantastiska gula vintergäckslyckan som jag längtade efter att titta närmare på.
Åh vad Landskrona är vackert!

1 kommentar:

  1. Och här ligger någon sorts blandning av mjukglass och slurpee (du vet så'n där kornig is smaksatt med syntetisk jordgubbssmak i pappbägare) på gatorna, det blåser och bara ljuset påminner om vår. Men till helgen blir det Landskrona igen och även om första badet får vänta lite så ser det ju mer lovande ut än här...

    SvaraRadera