11 april 2009

AUSTRALIA


När Australia gick på bio Maxim i Landskrona så missade vi att gå. Ska jag vara riktigt ärlig så var det faktiskt riktigt länge sedan som K och jag överhuvudtaget besökte en biograf tillsammans. Själv har jag varit på Maxim tillsammans med min klass ett par gånger, senast såg vi Shrek III när vi vann biobiljetter på Kalvinknatet. Men det är ju ett bra tag sedan nu...
Därför köpte jag faktiskt Australia på DVD för jag ville verkligen se den. Den handlar om Lady Sarah Ashley, spelad av Nicole Kidman, som reser till Australien för att rädda vad som räddas kan av sin och hennes makes ranch. Drover, (Hugh Jackman) är den som möter Lady Ashley och som så småningom blir förman på ranchen. Här bor också en aboriginkvinna och hennes son, spelad av 11-årige Brandon Walters. Filmen varade i 2,5 h och under denna tid fick man in historia, kärlek, humor, spänning, lite om aboriginernas levnadsvillkor, lite om Andra världskriget, kort sagt lite av varje så att både K och jag kunde titta och gilla vad vi såg. Allra bäst tyckte vi om den lille killen som spelade väldigt bra och han var en supercharmig och go' kille. Vi har ännu en DVD med extramaterial från filmen och den har vi inte sett ännu, ska bli roligt. Jag brukar inte vilja se om en film men jag tror att jag kommer att se denna film igen.
Ja, ja, jag är medveten om att man bara skrapar lite på ytan och visar en romantiserad bild om Australiens historia och aboriginernas levnadsvillkor men det är så att jag blir intresserad och inspirerad att ta reda på mer, läsa på lite mer än vad jag redan gjort tidigare.

2 kommentarer:

  1. Har nyss kommit hem från ha varit och ätit en god påskmiddag. Jag är nästan trött på mat. När det är helg vill det gärna bli för mycket.I morgon med, sen är det slut med frosseriet, för att inte tala om allt godisätande.
    Filmen Australia skulle herrn och jag gå och se för ett tag sedan. Tyvärr kom något emellan
    och vi kom inte iväg. Tror inte den går mer på bio. Det får bli som hos er DVD, Bra att jag blev påmind om filmen.
    Ha det så bra hälsar Viola

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med dig! Man äter och äter...till och med för mycket för en skåning! Men idag återgår vi till normala gängor trots att påsken inte är riktigt slut. Orkar inte med det mer. Efter frukost ska vi gå en långpromenad i det fina vädret.
    Blir aldrig klok på hur man ska skicka de här kommentarerna, olika varje gång tycker jag. Nu får det bli anonymt ;.))
    Ha det gott!
    Marie-Anne

    SvaraRadera