29 april 2009

Bussresa till stan.

Igår åkte jag buss till stan.
Åka kollektivt,det var länge sedan det.
Bilen var på service och jag var tvungen att åka till Infarten och hämta ett datorprogram på DataPryl.
Jag tar bussen, det är inga problem. Kollade upp busstider, stoppade tidtabellen i väskan och gick i lagom takt till hållplatsen nere vid kyrkan i byn.
11.07, helt i tid kom bussen och ovan som jag är vid att åka annat än bil till stan frågade jag om priset. 36 kr enkel resa. En resa på drygt en mil, 20 minuter tog det. Busschauffören var mycket vänlig och hjälpte den här ovana resenären till rätt hållplats där jag skulle stiga av och visade till och med var jag skulle stiga på när jag skulle hem igen. Jag kände mig som gamla tant Marie-Anne, helt ovan att klara sig själv. Med livet som insats tog jag mig över den starkt trafikerade Österleden, det finns så klart inga övergångsställen där.
Sen promenerade jag förbi McDonald's, Statoil- och Shellmackerna, korsade ännu en starkt trafikerad vägkorsning och var framme vid Infartens köpcenter.
Jag uträttade snabbt mitt ärende. Jag var inte så pigg på att fördriva tiden med att driva runt i butikerna tills bussen skulle gå och vädret var toppenfint så jag gick tillbaka till hållplatsen och satt där och väntade i ungefär 45 minuter. Samma chaufför igen och lika vänligt upplyste han mig om att hemresan skulle kosta 21 kronor, det hade något med den totala restiden att göra.
Kvart över ett steg jag in genom dörren till mitt hem igen.
Totalt 2 timmar och 57 kr för att åka till stan och uträtta ett ärende som jag kunde gjort på en halvtimme med bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar