1 april 2009

Första April

Idag när det är Första April är jag, precis som alla andra, extra vaksam när läser morgontidningen och lyssnar på Radio Malmöhus. Som fd lågstadielärare är jag van vid alla försök till skämt som: - Du har en fläck på tröjan! - Det har snöat i natt och det är alldeles vitt på gräsmattan! -Det går en elefant på skolgården!
Men jag drar mig till minnes när jag blev ordentligt lurad av min far när jag var i 14- 15-årsåldern. Han var en väldigt speciell man, händig och uppfinningsrik innovatör och han hade en stor portion humor. Han hade bara 6 års folkskoleutbildning och han sa själv att han bara hade läst en enda skönlitterär bok i hela sitt liv och det var Upton Sinclairs "Så gör man dollar". Ja, det stämde säkert för jag har aldrig sett honom läsa något annat än dagstidningar. Därför blev jag lite förvånad när han en dag bad mig köpa en viss bok till honom. Stan hade på den tiden två stora bokhandlare, det var Berlings bokhandel och Törnqvists bokhandel och jag gick till den förstnämnda eftersom det var dit jag brukade gå när jag köpte mina skolböcker som krävdes på Landskrona Kommunala Flickskola.
- Har ni "Slakthuset i Chicago" av Jack London?
De kände inte direkt till titeln så de började slå i diverse register och klättrade upp på höga stegar och letade men utan resultat.
- Neej, den har vi inte. Är den nyutkommen? Det visste jag ju inte och så fick de ge upp och jag gick vidare till Törnqvists och där blev resultatet det samma. De ifrågasatte till och med om det överhuvudtaget fanns någon bok som hette så! Konstigt tyckte jag, far hade ju sagt ....
Jag fick gå hem igen och meddela det negativa resultatet.
- Åh va' synd, sa far och skrattade . Jag tyckte det lät som en riktigt bra titel på en bok som jag gärna skulle vilja läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar