26 januari 2009

Bröllopsdag och korvgryta

K. och jag har blivit riktigt ordentliga den senaste tiden. Vi planerar våra middagar genom att skriva veckomatsedel! Jag skriver sedan ut den på ett papper som liknar en dokumentrulle och sätter upp den på anslagstavlan. Snyggt och prydligt.
Vad vinner vi på detta då? Jo, först och främst står jag inte som ett levande frågetecken när K. frågar vad det blir till middag.
Sedan är vi båda mästare på att handla hem mat när det är extrapriser och fylla frysen eller om jag ska vara ärlig frysarna, för vi har en box i garaget också.
Sen har jag oftast noll koll på vad där finns i den och så blir det bortglömt.
Men nu är det ordning och reda!
Först kollar vi vad som finns hemma och sedan gör vi veckomatsedel efter det. K. handlar oftast färskvarorna, på så vis kommer han ut ur huset en stund varje dag också.
Nåväl, denna vecka inleddes med en korvgryta . Den innehåller potatis, brysselkål, palsternacka, morötter, purjo och falukorvsskivor och kokas på en god fond som jag hade i frysen. K. var snäll och skalade alla grönsakerna och sedan var maten snabbt klar.
Då, då kom vi på dagens datum! 26 januari.
Idag för 46 år sedan stod vi framför prästen i Sofia Albertina kyrka i Landskrona och sa ja till varandra. Och det firade vi med korvgryta!!
Men det var faktiskt inte vilken korvgryta som helst kan jag berätta. Grundreceptet lärde jag mig för inte mindre än 50 år sedan av min hushållslärare på Flickskolan i Landskrona. Och grytan var faktiskt både god och nyttig!
Vi får väl fira lite mer i kväll också med ett gott glas rött vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar