4 januari 2009

Nostalgisk middag

I vår ungdom fanns det ett fik mitt i Landskrona som var mycket populärt och där vi hängde den mesta av vår lediga tid. Det hette Wivex och låg mitt i Ströget nästan mitt emot nuvarande bio Maxim, fast då hette den Grand.
På nedersta våningen fanns ett vanligt konditori men gick man en trappa upp förvandlades stället till ett härligt ungdomsfik med jukebox och allt!
För att få sitta ner måste man beställa något annars kunde man bli utslängd av de barska damerna Brita eller Margareta. Vanligtvis blev det en flaska coca cola med två sugrör, ett till kompisen och ett till sig själv. Var man riktigt stadd vid kassa kunde man beställa en hamburgare med mos + en coca cola! Denna hamburgare var fjärran från dagens McDonald's-meny. Bara tanken på hur god den var får mig att drömma nostalgiskt.
Idag när K. och jag skulle bestämma middagsmat kunde vi inte komma på något som var intressant. Efter all god mat under jul- och nyårshelgen var vi helt enkelt oinspirerade.
Då kom idén: Hamburgare på Wivex-vis och potatismos!
Och så gott det blev!
Här får ni beskrivningen:

Jag börjar med att skala och skiva 2 gula lökar. Jag bryner i lite margarin på lätt värme och rör runt nästan hela tiden så att den inte blir bränd, den ska bara få fin färg. När löken tagit åt sig allt margarinet slår jag på lite vatten så att det puttrar vidare. Salt, grovmald svartpeppar och ett par nypor socker + mer vatten om det kokar helt torrt. När löken är alldeles mjuk och fått mörkbrun färg är den färdig.
Stek hamburgarna på vanligt vis och gör moset klart, det ska vara ganska kryddigt och fast. Så, det är det hela.
Nu lägger jag upp hamburgarna med en rejäl klick senap och ketchup på varje och toppar med den goda löken och så moset bredvid. Idag lägger jag så klart lite sallad bredvid men det var det inte tal om på 60-talet, det åt ingen ändå (decoration only). Idag tar jag hellre isvatten till men om jag skulle hålla stilen blev det så klart coca cola.
Rekommenderad musik till maten: What do you want to make those eyes at me for? med Emile Ford eller något med Elvis.
Det här mina vänner är hamburgare för en fyrtitalist, inget tjafs med räksallad, rostad lök och sånt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar