15 januari 2009

En bra dag!

Idag har det varit en bra dag!
Temat i denna veckans frågetävling "Skånemästaren" på Radio Malmöhus har varit Engelska deckare.
Jag blev ju ganska sugen direkt att ringa och försöka komma med i programmet och gjorde så redan på tisdagen men då blev det inget. Men idag kom jag fram och fick prata med Claes Westinger och så småningom ringde han också upp i programmet och jag VAR MED!!!!
Jag har ju alltid varit väldigt förtjust i engelska deckare och de var ju en gång i min ungdom inkörsporten till en enorm bokslukarperiod redan med Enid Blytons Femböcker. Jag minns hur min gamla svenskfröken Marta H-ll. på Flickskolan i Landskrona förfasade sig över hur vi flickor stormade in till reolen med författarna som började på bokstaven B på Hce för att om möjligt försöka få tag på den senast utgivna Femboken.
- Kan ni inte försöka läsa något annat än denna skräplitteratur ibland?
- Ja, men de var ju sååå bra, tyckte vi. Ungefär som när dagens elever stormar in och letar på W som i Widmark för att se om det kommit in något om Lasse-Majas detektivbyrå.
Nåväl, dagens kvalifikationsfråga handlade om Sherlock Holmes och jag kände mig som på mammas gata! Claes första frågor till mig handlade mycket riktigt om Sherlock och de tre första frågorna gick superlätt. 3 points hemma! Men så skulle jag aktivera slumpgeneratorn och då blev temat "Nobelpris"! Ja, då anade jag att det var kört.
-Vilken dag utdelas Nobels fredspris? Dagen före det i Stockholm? Samma dag? Dagen efter Stockholm?
Jag gick direkt på alternativ 3, säker som jag var! Visst ser man reportage på TV dagen efter utdelningen i St-lm? Fel Fel Fel!! Samma dag! Hallå! Hur kunde jag svara så fel?
Ja, ja, det var roligt att komma fram som man säger. Men jag hade ju siktat liite högre. Jag är inte en dålig förlorare men jag blev lite arg på mig själv för att jag inte kunde svaret. Men jag ser det som så, hade jag kunnat det så hade säkert nästa fråga blivit något om : "Vem fick årets Nobelpris i XXXXX?" Och då hade det varit kört ändå så jag är nöjd med min shoppingkasse som blir belöningen för min mediokra instas.
Nöjda är vi dock med Lesson 2 i ämnet Ny Microvågsugn! Idag har vi tinat 550 gram oxkött (benfri högrev) som var tänkt att bli en Ungersk gulasch.
Det gick superbra och gulaschen blev underbart god kan jag meddela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar