3 januari 2009

Utvärdering av 6 månader som pensionär!!

Som gammal lågstadielärare är jag van vid att man ska utvärdera alla arbeten. Så här vid årsskiftet känner jag att det är dags att utvärdera mina första sex månader som pensionär.
När jag startade denna blogg (på annan plats) ställde jag en del frågor som jag tänkte skulle besvaras.
Fråga #1 Är det sant att en pensionär alltid är upptagen och har massor att göra?
Detta trodde jag i min enfald bara var nys. Så klart skulle man ha maaassor av tid nu när man inte hade jobbet som nödvändigt störande inslag i fritiden. Men så är det icke! Tiden räcker helt enkelt inte till för allt vad som ska utföras och då beror det inte på att jag jobbar långsammare nuförtiden. Men jag ska ju göra så mycket som jag inte hann med tidigare, sånt som man skjuter upp och nu är det dags att ta tag i allt det där. Felet är bara att jag börjar i föör många ändar och följden blir att jag har för mycket på gång - som vanligt.
Sen visar det sig också (vilket jag iofs själv visste redan) att jag är väldigt svårstartad på morgonen när jag inte har något tvång på mig. Kan gå runt och dra hur länge som helst här hemma utan att något speciellt blir gjort.

Fråga #2: Är det sant att en pensionär känner sig "inte-behövd"?
Nej! K. och jag är glada att kunna ställa upp när tex barn och barnbarn behöver oss.

Fråga #3: Är det sant att en pensionär måste gå med i en pensionärsförening och lära sig spela boule?

Ännu känner jag ingen större press och har heller inte fått någon förfrågan/inbjudan. Men jag tror nog att vi avvaktar... Det finns så mycket annat som upptar min tid.

Fråga #4: Är det sant att vi pensionärer måste göra en tulpanresa till Holland eller en resa till Gardasjön?


Hoppas inte det är dags för det ännu! Det känns som det är resor vi vill undvika i det längsta... Men min forna kollega A. tyckte att vår Alsace-resa i höstas var snubblande nära. Ja, det är kanske sant till viss del Här får man se upp, det är nog nära pensionärsvarning!! ;-) Men iofs försöker vi undvika sådana resor där man måste fösas runt i stor grupp efter en ledare som håller upp ett plakat med texten: Följ-mig-så-kommer-du-på- rätt-buss-till-hotellet! Bra så klart att de finns men ack så trist.

Men... skämt åsido! Många jag talat med bävar för att gå i pension. Gör inte det!! Jag känner det som om jag börjat ett nytt liv, en ny fas med nya möjligheter!! Bestämmer själv, ja så klart tillsammans med K. hur våra dagar ska se ut. Inget tvång. Kan sitta uppe och se sena filmer om vi vill. Kan köpa restresor med mycket kort varsel. Kan sticka till Danmark eller Tyskland när andan faller på. Kort sagt, ett fritt och härligt liv. Jag har ju till och med blivit egen företagare med min firma Pyssel & Pynt. Otroligt! Förutsättningarna är förstås att vi får vara friska. Vi har ju den turen hittills och det är vi oändligt tacksamma för. Vi är glada pensionärer!!

1 kommentar:

  1. Jag tror att jag skrattar ihjäl mig, du låter precis som min mor...nej, tulpanresor och en massa tid över verkar det onekligen vara en bristvara för dagens aktiva pensionärer.
    Så kul att även följa din blogg.
    Kram från en road halvkines :)

    SvaraRadera